Gratis tannhelse
Rødt mener at tennene er en del av kroppen. Vi har planen for hvordan vi faktisk skal gjennomføre en tannhelsereform som sikrer at det ikke koster mer å gå til tannlegen, enn til fastlegen.
Foto: Ihne Pedersen
Tennene er en del av kroppen, og skal også behandles som det. De siste årene har utgiftene økt for oss alle, det gjelder prisene både for mat, strøm og helsetjenester. Over 300.000 har ikke råd til å gå til tannlegen når det trengs, på grunn av for dårlig råd, viser SSBs levekårsundersøkelse (2024, kildetabell 12079). Forskjells-Norge synes på smilet.
Tannhelsereform
Hos fastlegen har vi frikort, men hos tannlegen er det bankkortet som gjelder. Rødt har planen for hvordan vi faktisk skal gjennomføre en tannhelsereform som sikrer at det ikke koster mer å gå til tannlegen, enn til fastlegen. Enkelt forklart kan planen for en ordentlig tannhelsereform deles inn i tre:
- Hovedgrepet i reformen er å innføre et egenandelstak på 2.500 kroner, som fases inn over en fireårsperiode, samtidig som vi styrker andre deler av tannhelsetjenesten.
- I forkant må det raskt på plass en bedre oversikt over dagens behandlingstilbud, et grunnlag for å sikre at offentlig finansiering ikke gir høyere priser og profitt til konserner, og en konkret, helhetlig plan for å gjennomføre en ordentlig tannhelsereform.
- På sikt må alle helsetjenester omfattes av dagens frikort, egenandelene må kuttes videre, og erfaringene fra reformen brukes til å styrke tannhelsevesenet.
I budsjettforhandlingene for 2026 fikk Rødt gjennomslag for å starte innføringen av denne reformen. Først skal det jobbes ut et detaljert forslag til hvordan tannhelsetjenestene kan likestilles med andre helsetjenester. Det sendes på høring hvordan tannhelse kan inkluderes i egenandelsordningen, med minst en modell for egenandelstak og frikort. Dette skal kunne startes opp fra 2027.
Dette har Rødt gjort:
I forhandlingene om statsbudsjettet for 2026 fikk Rødt reversert et kutt på 35 millioner kroner av gratis tannhelsetjenester til personer med sterkt nedsatt egenomsorg. Vi oppnådde også en styrking av ordningen med tannhelsetilbudet til tortur- og overgrepsutsatte og personer med sterk odontofobi på 25 millioner kroner. Vi fikk også gjennomslag for å sette av 20 millioner kroner til regionale odontologiske senter.
Rødt forhandlet også fram en ekstraordinær takstøkning på 10 prosent for tannbehandling. Hensikten med dette var å redusere egenbetalingen for pasienter tilsvarende. I tillegg fikk vi gjennomslag for at prisutviklingen i tannhelsetjenesten skal følges med på, med mål om at økte takster for refusjon ikke resulteres i økt egenbetaling.
I forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett 2026 fikk vi gjennomslag for å styrke tannhelsetjenesten i fylkene med 100 millioner kroner.